Artikkelin kuva
ura

Hei työnantaja – älä pilaa mainettasi rekrytoimalla huonosti

Jokainen rekrytointiprosessi on mahdollisuus vahvistaa tai heikentää yrityksen tai organisaation mainetta ja työnantajamielikuvaa. Vain yksi huonosti hoidettu kohtaaminen voi saada aikaan sen, että menetät samalla potentiaalisen työntekijän, tulevaisuuden asiakkaan sekä tyytyväisen yrityksesi suosittelijan.

Viisi tapaa pilata työnantajakuva työhaastattelussa:

  1. Kerro haastattelussa haastateltavalle, että sinulla on kova kiire ja odotat, että saat kutsun toiseen palaveriin. Kiireisellä olemuksella viestit, että et hallitse ajankäyttöäsi tai että organisaatiossasi on resursoinnissa jotain pahasti pielessä.

  2. Pidä kännykkää avoimena pöydällä haastattelun ajan ja vilkuile sitä. Levoton olemus on viesti siitä, että haluaisit mieluummin olla jossain muualla. Käytöksesi kertoo, että joku toinen on tärkeämpi, kuin parhaillaan tapaamasi henkilö.

  3. Kerro, että et päässyt sisään rekrytointijärjestelmään, joten sinulla ei ole haastateltavan hakemusta tai cv:tä. Työnhakija on käyttänyt paljon aikaa hakemuksensa tekemiseen ja valmistautumiseen. Suositeltavaa on, että myös haastattelija on tehnyt samoin.

  4. Kerro haastattelussa, että et tiedä avoimena olevasta positiosta mitään. Älä avaa rekrytointia tai kutsu ihmisiä haastatteluun, jos perusasiat roolista eivät ole tiedossasi, etkä pysty kertomaan niistä mitään. Haaskaat näin sekä omaa että haastateltavan ihmisen aikaa.

  5. Kysy haastateltavalta onko hän naimisissa tai onko hänellä lapsia. Perhesuhteet tai lasten lukumäärä eivät vaikuta työssä suoriutumiseen ja niistä kysyminen on tasa-arvolain vastaista.

Mikä on sopimattominta mitä itse olet kuullut tai mitä sinulta on kysytty työhaastattelussa?

Teksti: Jenni Siikaniva