Artikkelin kuva
ruoka

Trendidieettinä ketoosi – mistä on kyse?

Ketogeeninen ruokavalio, jolloin elimistö pysyy ketoosissa, on kerännyt suosiota ja puhututtanut Suomessakin jo pitkään. Sitä on kuvailtu niin nälkäkuuriksi ja pikadieetiksi kuin myös parhaaksi päätökseksi, mitä voi elämässä tehdä.

Mielipiteet jakautuvat hyvin vahvasti puolesta ja vastaan, mutta mistä tässä koko villityksessä on oikein kyse?

Mitä tarkoittaa ketoosi?

Tavanomaisella länsimaalaisella ruokavaliolla elimistö käyttää pääasiallisena energianlähteenään hiilihydraatteja. Ketogeenistä ruokavaliota noudattamalla on tarkoitus viedä elimistö ketoosiin, joka on ihmisen toinen luontainen aineenvaihdunnan tila. Ketoosissa elimistö käyttää pääasiallisena energianlähteenään hiilihydraattien sijaan rasvoja.

Mitä ketogeenisellä ruokavaliolla syödään?

Ketogeeninen ruokavalio koostuu pääosin rasvoista, maltillisesta määrästä proteiineja sekä hyvin pienestä määrästä hiilihydraatteja. Tärkein sääntö on rajoittaa hiilihydraattien saanti noin 20-30 grammaan päivässä, jotta elimistö menee ketoosiin. Samalla on muistettava lisätä ruokavalioon reippaalla kädellä rasvoja, jotta päivittäinen kaloritarve täyttyy.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lautaseltasi löytyy hyvin yksinkertaista ruokaa. Voit syödä muun muassa rasvaista lihaa ja kalaa, tofua, runsaasti erilaisia öljyjä, siemeniä, pähkinöitä, vähähiilihydraattisia kasviksia ja marjoja sekä rasvaisia maitotuotteita.

Miten ketogeeninen ruokavalio eroaa karppauksesta?

Ketogeeninen ruokavalio ei ole kuitenkaan sama asia kuin vuosia sitten isona trendinä ollut karppaus. Molemmissa kyllä rajoitetaan hiilihydraattien määrää, mutta ketogeenisessä ruokavaliossa hiilihydraatit ovat todellakin minimissä, koska elimistö halutaan viedä ketoosiin.

Karpatessa vältetään syömästä runsashiilihydraattisia ruokia, kuten pastaa, riisiä, perunaa tai leipää. Kaikki kasvikset sekä marjat ovat sallittujen ruoka-aineiden listalla ja kohtuudella myös hedelmät.

Ketogeeniseen ruokavalioon eivät kuulu vilja- tai perunatuotteet eikä hedelmät, kasvikset rajoitetaan usein varsinkin aluksi vihreisiin ja marjoja voi syödä vain hieman. Hiilihydraattien kokonaismäärään pitää siis ketogeenisellä ruokavaliolla kiinnittää huomattavasti karppausta enemmän huomiota, jotta elimistö saadaan ketoosiin saakka.

Ketogeeninen ruokavalio eroaa karppauksesta myös siinä, että sen aiheuttamaa elimistön aineenvaihdunnan tilaa, eli ketoosia, voidaan mitata erilaisin menetelmin. Mittausta on mahdollista suorittaa virtsasta, hengityksestä tai verestä.

Onko ketoosi laihduttajan oikotie onneen?

Moni lähtee kokeilemaan ketogeenistä ruokavaliota painonpudotus mielessään ja on totta, että ketogeenistä ruokavaliota noudattamalla saa usein tuloksia reippaalla tahdilla. Mutta myös ketogeenisellä ruokavaliolla pätevät samat faktat kuin millä tahansa muullakin ruokavaliolla; kun kulutat enemmän kuin syöt, laihdut. Eli on mahdollista, että painosi myös nousee, vaikka olisit ketoosissa, jos syöt yli tarpeen. Ja jos palaat ketogeeniseltä ruokavaliolta entisiin tapoihisi mitään muuttamatta, tulevat kilot varmasti takaisin. Mikään ihmedieetti elimistön pitäminen ketoosissa ei siis ole.

Miten aloittaa ketogeeninen ruokavalio?

Ketogeeninen ruokavalio dieettinä, puhumattakaan elämäntavasta, poikkeaa monilla paljon totutusta. Ketogeeninen ruokavalio kannattaakin aina aloittaa ammattitaitoisen ja asiaan perehtyneen valmentajan johdolla, jotta vältytään mahdollisilta terveyshaitoilta ja vääränlaisesta toteutuksesta johtuvista huonoista kokemuksista. Jos sinulla on jokin sairaus tai olet raskaana, kysy aina lääkäriltäsi ennen ruokavaliomuutoksia.

Lähde: Journal of the International Society of Sports Nutrition

Teksti: Titta Laurinen