VAI-KØ – villapipoja kaupungista erämaahan
Esittelemme sivustollamme juttusarjan muodossa kiinnostavia suomalaisia yrityksiä, jotka jakavat Mutsimedian kanssa samat arvot. Artikkeli on tehty yhteistyössä VAI-KØn kanssa.
Suomalaisen asustebrändi VAI-KØn perustajia Maria ja Henri Vanosta pimeys, ulkona ikkunoita ropisuttava sade ja kylmä viima eivät haittaa. VAI-KØlla valmistaudutaan kovaa vauhtia joulun tuloon ja sesonkiin, joka on syksyn ohella yritykselle vuoden tärkeimpiä. Lämpimät pipot kun ovat suosittuja joululahjoja niin lapsille kuin aikuisillekin.
Maria ja Henri lähtivät alkujaan suunnittelemaan pipoja itselleen ja näin ollen VAI-KØn pääkohderyhmäksi muodostuivat nuoret aikuiset, jotka harrastavat luonnossa ja joille yrityksen vastuullisuus on tärkeää.
– Pipojemme tarkoitus ei ole vain lämmittää päätä vaan myös mieltä, rohkaista lähtemään ulos ja ehkä löytämään kadotettu yhteys luontoon uudelleen. Polveudumme kaikki villistä luonnosta, ja yhteys alkuperään pitää mielen terveenä. Asiakkaita meillä on vauvasta vaariin ja on ilo nähdä miten erilaiset ihmiset ovat ottaneet VAI-KØn omakseen.
Kun VAI-KØn pipon saa käsiinsä, voi tuotelapusta bongata tekstin Made in Finland, sillä kaikki brändin tuotteet valmistetaan Suomessa, Pohjanmaalla. Suomessa pipojen valmistaminen ei ole halvin ratkaisu, mutta ainoa mahdollinen yrityksen perustajille.
– Nimemme VAI-KØ tulee suomen kysymyssanasta ”vaiko?” kuten esimerkiksi ”valitsenko tuon, vai tämän?” Tämä kuvastaa sitä, että haluamme olla vaihtoehto perinteiselle tekstiiliteollisuudelle. Tavoitteena on tarjota mahdollisimman ekologinen ja eettinen vaihtoehto asusteita ostaville ihmisille.
VAI-KØ tarjoaa ainoana brändinä Suomessa luomusertifioidusta merinovillasta valmistettuja asusteita, jotka ovat mulesing-vapaita. VAI-KØn merinovilla tulee luomulammastiloilta Patagonian niemimaalta Argentiinasta. Koska matka Eurooppaan on pitkä, tilataan koko kauden villat kerralla.
– Ennen yrityksen perustamista teimme tutkimusta ja huomasimme, että valtaosa kaupoissa myynnissä olevista asusteista on valmistettu akryylistä. Tähän halusimme olla vaikuttamassa brändillämme ja käyttää omassa tuotannossamme laadukkaampia sekä ekologisempia materiaaleja kuten villaa. Meille tärkeää on myös tuotantoketjun eettisyys, joka käsittää koko tuotteen elinkaareen aina lammastiloilta loppukäyttäjälle.
Perinteisen yrittäjyyden tavoitteena on tuottaa voittoa ja mahdollisimman paljon rahaa omistajilleen. Vanosen yrittäjäpariskunnalle pelkän maksimaalisen voiton tavoittelu on vierasta. Tärkeämpää on tehdä liiketoimintaa, joka on harmoniassa omien arvojen ja periaatteiden sekä yritysfilosofian kanssa.
– Vastuullisuus on teemana nostanut päätään kovasti parina viime vuotena. Toiveemme on, että muuttuu entistä enemmän sanoista teoiksi ja yritysten toiminnan läpinäkyvyys lisääntyy. Oma unelmamme on, että vastuullisuudesta ja ylenpalttisen kulutuksen lopettamisesta voisi tulla seuraava megatrendi.
VAI-KØn kaltaisia vahvasti arvopohjaisia yrityksiä toivoisi näkevänsä maailmassa tulevaisuudessa paljon enemmän. Oletko sinä samaa mieltä?
VAI-KØn asusteita voi ostaa yrityksen omasta verkkokaupasta, Partioaitasta ja 23.12. asti Helsingin keskustassa Forumin kauppakeskuksessa olevasta pop up -myymälästä.
Teksti: Jenni Siikaniva, kuvat: VAI-KØ