Rakkauskirje Mainiolle
Esittelemme sivustollamme juttusarjan muodossa kiinnostavia suomalaisia yrityksiä, jotka jakavat Mutsimedian kanssa samat arvot. Artikkeli on tehty yhteistyössä Mainio Clothingin kanssa.
Tiedätkö sen tunteen, kun joku juttu tuntuu omalta ja näyttää jotenkin tutulta, vaikka näkisit tai kokisit sen ensimmäistä kertaa? Mainio Clothingin vaatteet olivat itselleni tällainen asia viisi vuotta sitten ne kohdatessani.
Omassa elämässäni tulee harvoin eteen juttuja, joiden näkeminen ihastuttaa ja joiden tarinaan samaistut samalla tavalla kuin Mainio. Tunnen Mainiota kohtaan hengenheimolaisuutta, minusta on kuluneiden vuosien aikana tullut brändin fani ja olen pysynyt uskollisena asiakkaana tähän päivään asti.
Vaatteet ovat ekologisia, sesongista toiseen kivan näköisiä, mukavia päällä ja ne kestävät kulutusta käyttökerrasta sekä pesusta toiseen. Ja mikä parasta: eri mallistojen vaatteita voi yhdistellä keskenään hauskasti.
Mainio mukana matkalla
Mainio on ollut läsnä perheessämme koko brändin olemassaolon ajan. Nyt jo viisivuotias esikoislapsemme syntyi vuonna 2014 ja samana vuonna perustettiin myös Mainio Clothing. Muistan elävästi, kun ennen pikkuisen synnyttyä aloin etsiä hänelle ekologisesti tuotettuja vaatteita ja törmäsin juuri perustettuun Mainioon somessa.
Lapsemme kasvaessa myös vaatekoko on kasvanut, mutta silti joka vuosi Mainion vaatteet ovat löytäneet tiensä vaatekaappiimme sekä myös matkalaukkuumme ympäri maailmaa reissatessamme. Vaatteet ovat vuosien varrella matkanneet mukanamme ympäri Eurooppaa, Aasiaan, Lähi-Itään ja Australiaan asti.
Vaatteiden alkuperä kiinnostaa
Itselleni yksi tärkeimpiä kriteereitä erityisesti lapselle vaatteita valitessa on se, että ne ovat turvallisia, eikä niiden valmistuksessa ole käytetty terveydelle haitallisia kemikaaleja. Toinen asia, mihin olen alkanut kiinnittää vuosi vuodelta enemmän huomiota, on se, että vaatteiden tuotantoketju kestää päivänvaloa myös eettisestä näkökulmasta tarkasteltuna.
Vaateostoksia tekevät ihmiset ovat alkaneet kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten ja missä vaatteet on valmistettu. Ostopäätöstä tekevä kuluttaja ei enää tuijota pelkästään vaatteen hintaa, vaan häntä kiinnostaa myös tuotannon ekologisuus ja eettisyys.
– Vaatteita myydään maailmanlaajuisesti koko ajan enemmän ja kulutus kasvaa. Toisaalta ihmisten tietoisuus ja halu tietää on lisääntynyt – uskomme, että kaikkien yritysten on pakko olla tulevaisuudessa vastuullisempia. Vaate- ja muotialan pitää laajemminkin herätä tekemään oma osuutensa, sillä tekstiiliteollisuus on yksi maailman eniten ympäristöä kuormittavista teollisuudenaloista. Haluamme olla optimistisia, että sekä yritykset että kuluttajat tekevät entistä vastuullisempia valintoja, kertoo Mainio Clothingin toimitusjohtaja ja perustaja Johanna Vaissi.
Vastuullista liiketoimintaa vaatealan murroksessa
Ekologisuus sekä eettisyys ovat Mainion perusarvoja ja yritys kertoo avoimesti omasta tuotannostaan verkkosivuillaan. Mainio käyttää vaatteissaan luomupuuvillaa sekä kierrätettyjä materiaaleja.
– Meille on tärkeää, että tunnemme yhteistyökumppanimme hyvin ja tiedämme heidän kantavan vastuunsa ympäristöstä ja työntekijöistä. Haluamme olla varmoja siitä, että kaikki työllistämämme ihmiset työskentelevät turvallisissa ja oikeudenmukaisissa olosuhteissa. Haluamme myös olla viestinnässämme avoimia ja toimissamme läpinäkyviä.
Vaatebisneksessä yritysten on pysyttävä ajan hermolla ja kehityttävä koko ajan, sillä toimintaympäristö sekä kuluttajakäyttäytyminen ovat jatkuvassa murroksessa.
– Tulossa on monenlaisia innovatiivisia uusia materiaaleja: kestäviä vaihtoehtoja puuvillalle ja öljypohjaisille tekokuiduille. Myös kierrätysmateriaalien hyödyntäminen kaupallisessa mittakaavassa tulee kehittymään ja lisääntymään.
Mainio suuntaa maailmalle
Mainion tarinasta ja vaatteista ollaan kiinnostuneita myös Suomen ulkopuolella. Brändin maailmanvalloitus on hyvässä vauhdissa ja jälleenmyyjiä on ulkomailla jo lähes 50. Vaatteita on saatavilla Suomen lisäksi eri puolilla Eurooppaa, Japanissa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
– New Yorkissa meillä on monta jälleenmyyjää, siellä on ollut ollut pieni Mainio-buumi. Koreassa tuntuu myös tällä hetkellä olevan kiinnostusta. Maailmalla usein ihastutaan eniten Mainion rohkeimpiin, graafisiin kuoseihin ja epäsovinnaisiinkin väreihin. Isompi markkina tuo enemmän mahdollisuuksia. Se on samalla myös haaste, koska myös kilpailua on paljon enemmän.
Suomen lastenvaatemarkkina on kasvanut ja kehittynyt lähivuosien aikana paljon. Tästä on hyötyä kaikille Suomesta ponnistaville ulkomaille pyrkiville vaatebrändeille.
– Kotimaassa on tullut Mainion olemassaolon aikana paljon uusia lastenvaateyrityksiä, ja sehän on ainoastaan hyvä asia. Ulkomaisille markkinoille pyrittäessä on hyötyä, että samasta maasta tulee paljon kivoja ja vastuullisesti toimivia lastenvaatemerkkejä.
Mutsimedia haluaa kiittää Mainiota vastuullisesta ja kestävästä vaatetuotannosta, lastenvaatealan suunnannäyttäjänä olemisesta ja toivottaa paljon onnea maailmanvalloitukseen.
Mainion Woodsfolk ja Mainio X Pure Waste -mallistoihin voit tutustua brändin omassa verkkokaupassa osoitteessa: mainioclothing.com.
Seuraa Mutsimediaa myös Facebookissa ja Instagramissa!
Teksti: Jenni Siikaniva, kuvat: Mainio, Juuso Siikaniva, Jenni Siikaniva