Artikkelin kuva
muoti ja kauneus

Lovia tekee roskasta kauniita design-laukkuja

Esittelemme sivustollamme juttusarjan muodossa kiinnostavia suomalaisia yrityksiä, jotka jakavat Mutsimedian kanssa samat arvot. Artikkeli on tehty yhteistyössä Lovian kanssa.


Lovia on brändi, jonka tuotteista ja missiosta on vaikea olla tykkäämättä. Suomalainen laukku- ja asustebrändi hyödyntää tuotannossaan huonekaluteollisuuden ylijäämänahkaa ja kertoo nettisivuillaan läpinäkyvästi liiketoiminnastaan sekä tuotantoprosessin eri vaiheista.

Mutsimedia sai haastatteluun Lovian toimitusjohtajan, Anna Lehtolan. Selvitetään Annalta lisää Loviasta!

Monikäyttöisyys ihastuttaa

Lovian tuotteet ovat laadukkaita sekä persoonallisia ja ihastuttavat käyttäjäänsä muuntelukykyisyydellään. Kauniita nahkalaukkuja voi käyttää esimerkiksi käsi- tai vyölaukkuina ja ne voi yhtä hyvin napata mukaan arki- tai iltalaukuksi töihin tai juhliin.

Hilla-vyölaukku on suosituin tuotteemme, joka hurmaa käyttäjänsä monikäyttöisyydellään ja ajattomalla designilla. Edessä oleva punos-detalji näyttää funktionaalisesta kansanperinteestä kumpuavan inspiraation. Se sopii erinomaisesti tavoitteeseemme luoda tuotteita, jotka ovat samaan aikaan ajattomia ja ajankohtaisia. Hilla osuu vyölaukku- ja body bag -trendiin, mutta muuntautuu myös perinteiseksi crossbody-laukuksi tai olkalaukuksi.

Hilla-vyölaukkua voi käyttää niin body bagina, crossbody-laukkuna kuin olkalaukkuna.

Ekologisuuden ytimessä

Olen itse seurannut Lovian matkaa mielenkiinnolla jo muutaman vuoden ajan ja täytyy sanoa, että olen vaikuttunut. Ekologisuus on nidottu Lovian ytimeen, materiaalien alkuperästä lähtien koko tuotantoketjun läpi. Kotimaisuus suomalaisena brändinä on yritykselle tärkeää, ja Lovia haluaakin identifioitua vahvasti suomalaiseksi tekijäksi.

Avoimuus, jolla tuotteista ja niiden valmistamisesta kerrotaan, on virkistävää. Ostajana tiedän kuka tuotteeni valmistaa ja miten paljon mikäkin tuotannon vaihe maksaa. Ihania käsilaukkuja olen toki myös käynyt verkkokaupassa itselleni himoitsemassa säännöllisesti. Alkuun muistan kauhistelleeni tuotteiden hintoja, mutta tarkemmin tutustuttuani niiden tuotantoketjuun, ymmärrän hintalapun paremmin, sekä olen myös valmis eettisyydestä ja ekologisuudesta maksamaan.

Sain vihdoin oman Lovia-tilaukseni tehtyä. Näin kauniisti se oli paketoitu kotiin saapuessaan.

Merkityksellistä designia

Lovia syntyi 2014 kun yrityksen perustaja ja suunnittelija Outi Korpilaakso halusi asettaa uudet raamit uralleen muotisuunnittelijana, löytääkseen kadonneen intohimonsa. Ideologinen kriisi johti jokaisen työvaiheen katsomiseen uusin silmin: ainoa oikealta tuntuva tapa jatkaa oli antaa hylättyjen materiaalien määritellä design, suunnitella kantajilleen merkityksellisiä tuotteita, tutustua itse tekijöihin ja avata heidän tarinansa muidenkin kuultavaksi.

Vuonna 2017 toimitusjohtajaksi ja Outin yrityskumppaniksi ryhtyi Anna Lehtola.

– Inspiroiduin ajatuksesta ja näin, että tämä voisi myös muuttaa meitä kuluttajina. Lähdin mukaan rakentamaan yhteisöä yli muotialan perinteisten rajojen. Löytääksemme kadotetun arvostuksen, haastamme täydellä läpinäkyvyydellä perinteiset näkökulmat sekä brändistä että sen tuottajista ja kuluttajista.

Outi Korpilaakso ja Anna Lehtola.

Arvostus ja läpinäkyvyys arvoina

Tärkein Lovian arvo on arvostus läpi tuotantoketjun. Tuotantoketjuun olennaisena osana kuuluu myös luonto, kaiken materiaalin ja raaka-aineen taustalla ja lopullisen taakan kantajana.

– Pyrimme luomaan avointa tuotantoketjua, jossa jokainen osa on avattavissa ja myös arvostettu. Asiat, joita haluamme alalla ajatella uudestaan tämän mahdollistaaksemme on materiaalien käyttö, arvoketjun muodostaminen, läpinäkyvyys ja merkitykseen perustuva design.

Uniikki suomalainen konsepti

Lovian konsepti on melko uniikki, eikä vastaavaa ole tullut vastaan edes muualla maailmalla.

– Emme ole törmänneet maailmanlaajuisestikaan yritykseen, joka yhdistelisi läpinäkyvyyttä ja ylijäämämateriaaleja tällä tavalla. Ne ovat siis ehdottomasti tärkeimpiä erottautumistekijöitämme. Pyrimme myös viestinnässä tuomaan esille näitä arvojamme rehellisesti ja havainnollistavasti, esimerkiksi julkaisemme videoita ylijäämämateriaalin keruusta sekä Italian tuotannostamme.

Tuotekopioihinkaan lovialaiset eivät ole törmänneet, vaikka alalle tulee koko ajan lisää toimijoita.

– Alalle tulee jatkuvasti lisää sustainable-vaihtoehtoja niin vanhoilta kuin uusiltakin brändeiltä. Se, että meidän fokuksemme on myydä ideologiaa eikä laukkuja on kuitenkin pitänyt meidät edelleen hyvin erottuvana brändinä muiden joukosta. Tuotteen kopiointia emme ole kohdanneet, mutta vaikka meiltä kopioitaisiin jonkun tuotteen ulkonäkö, jäisi koko sen tausta ja DNA-läpinäkyvyyskonseptin tuoma “sielu” puuttumaan. Näin ollen ideologiaan perustuvia tuotteitamme on hyvin vaikea kopioida.

Ylijäämämateriaalien käyttö on Lovian tärkeimpiä erottautumistekijöitä kansainvälisillä markkinoilla.

Ideologia liiketoiminnan johtotähtenä

Lovialle on ollut alusta asti selvää, että yritys ei myy muotia vaan ideologiaa. Liiketoiminta on kehittynyt paljon viiden vuoden aikana. Aluksi Lovian valikoimaan kuuluivat myös vaatteet, mutta kun brändin suunnittelijat huomasivat ylijäämänahan ongelmatilanteen, keskityttiin vaatteiden sijaan pelkästään asusteisiin.

– Toiveena on kehittää yritystä niin, että palvelemme samaa asiakasta mahdollisimman pitkälle, täyttäen aitoja arjen tarpeita. Viiden vuoden aikana tavoitteemme on olla entistä vahvemmassa vaikuttaja-asemassa asenteiden ja kulutustavan muuttajana, sekä alan sisäisesti näyttää myös perinteisen puolen tekijöille esimerkkiä siitä, miten arvoketju voidaan rakentaa kestävälle pohjalle voittoa tavoittelevana yrityksenä.

Muotiteollisuuden suunnannäyttäjä

Muotiala kehittyy koko ajan selvästi kestävämpään suuntaan erityisesti materiaali-innovaatioiden myötä. Tärkeä megatrendi, johon ala toistaiseksi on herännyt melko hitaasti, on kuitenkin koko kuluttajaideologian muutos.

– Ei ole kestävää jatkaa samaa (liian) nopeaa kulutussykliä, vaikka materiaalit olisivat kuinka kestäviä. Monet kuluttajat ovat kiinnostuneet KonMarituksen, Zero Wasten ja minimalismin tyyppisistä ideologioista, joka pikkuhiljaa kääntävät koko ajatusmaailmaa siihen suuntaan, että kestävintä on hankkia tarpeeseen ja suosia sellaista, joka palvelee tarpeita sekä tänään että vuosienkin päästä. Oletettavaa on, että tähän koko alankin täytyy kääntyä ja on todella mielenkiintoista nähdä, miten täysin päinvastaiseen trenditekemiseen perustuvat firmat selviävät muutoksesta.

Nämä ihanuudet (Kainuu-laukku ja Pihka-kaulakoru) paljastuivat omasta Lovia-paketistani.

Teksti: Jenni Siikaniva, kuvat: Lovia, Jenni Siikaniva