Artikkelin kuva
muoti ja kauneus

Hyvästi muovikassit! Kookas hittilaukku palaa muotiin, suomalaisyritys sen takana satsaa ekologisuuteen

Artikkeli on tehty yhteistyössä Lumi Accessories Oy:n kanssa.


Vuonna 2003 syntyi laukkuklassikko, joka löysi nopeasti tiensä lukemattomien muotia rakastavien ja maailman muovijätteen määrästä huolestuneiden ihmisten olkapäille ja sydämiin.

Supermarket Bag -sarjan kookkaat nahkalaukut jäljittelevät muovikassin muotoja, ja siinä niiden juju piileekin. Ruokaostokset kulkevat laukussa näppärästi, eikä näyttävän kokoinen laukku saa kantajaansa kätkemään kynttiläänsä vakan alle.

– Loimme Supermarket Bag -laukut korvaamaan muovikasseja, suunnittelija Sanna Kantola kertoo puhelimitse Mutsimedian haastattelussa.

Juuri näistä hittilaukuista Kantolan ja hänen muotoilijamiehensä Bruno Beaugrandin luoma laukku- ja asustemerkki LUMI tunnetaan parhaiten vielä tänä päivänä.

Tämä siitäkin huolimatta, että pienemmät laukkumallit ovat olleet muodissa jo pitkään. Lumin valikoimasta meikeille, puhelimelle ja lompakolle sopivan kokoinen crossbody-ihanuus Venla onkin ollut yrityksen myydyin laukku viime vuosina.

– Tosin nyt todella suuret nahkalaukut ovat tulossa takaisin muotiin ja ovat jo osittain tulleet, Kantola täsmentää.

Supermarket Bag -sarjan laukussa kulkevat isommatkin ostokset.

Supermarket Bag -sarjan laukussa kulkevat isommatkin ostokset.

Ympäristön huomioivaa laukkumuotia

Ekologisuus on kuulunut Lumin arvoihin yrityksen ensiaskeleista lähtien, eli jo 20 vuoden ajan. Yritys on muuttanut Sanna Kantolan ja Bruno Beaugrandin mukana vuosien saatossa New Yorkista Pariisiin, sitten Belgiassa sijaitsevan Antwerpenin kautta Suomeen.

– Ympäristön huomioiminen on ollut aina mukana toiminnassamme ja tavoitteenamme. Olemme esimerkiksi pyrkineet rajoittamaan muovin käyttöä läpi historiamme. Emme kuitenkaan ole maalissa, vaan pyrimme koko ajan tekemään asioita vielä paremmin.

Nykyään Lumi suosii kasvivärjättyä nahkaa tuotteissaan. Kasvivärjäys on luonnollisin ja ympäristöystävällisin tapa värjätä nahkaa. Työvaihe vie paljon aikaa, ja kasvivärjätty nahka on muuta nahkaa arvokkaampaa.

– Pyrimme myös välttämään kaikkia turhia pakkauksia ja kuljetuksia.

Hauska kuosi piristää kevään ja kesän 2020 mallistossa. Stella-laukut kuuluvat Lumin viime vuosien myydyimpiin laukkuihin.

Venla on Lumin tämän hetken suosituin laukku Lumin mallistoista. Sitä on saatavilla monipuolisesti eri väreissä.

Ensi syksynä ekologisen muodin ystäviä hemmotellaan. Lumi tuo markkinoille joukkorahoituksen avulla suunnittelemansa uuden laukkumalliston, joka on valmistettu yksinomaan kierrätysmateriaaleja käyttäen.

– Aivan kaikki osat laukuissa ovat valmistettu kierrätysmateriaaleista, myös hihnat ja vetoketjut. Kaikki elementit ovat sertifioituja ja alkuperä jäljitettävissä.

Tulevaisuudessa Lumin ”to do” -listalla ympäristöasioissa ovat muovisten suojapussien korvaaminen maissitärkkelyksestä valmistetuilla biohajoavilla suojapusseilla sekä vegaanisen nahan hyödyntäminen laukkujen valmistamisessa.


Tyylikäs design kestää aikaa

Lumi panostaa laukkuihin, jotka näyttävät aina hyviltä. Nopeasti vaihtuviin laukkutrendeihin ei lähdetä mukaan, ainakaan ilman perusteellista harkintaa. Yli puolet Lumin tämänhetkisten mallistojen laukuista on ollut mallistoissa jo pitkään, osa jopa yli 15 vuoden ajan.

– Ihmiset eivät enää kaipaa monta kertaa vuodessa vaihtuvia mallistoja, vaan esimerkiksi jollakin tietyllä värillä voi olla ratkaiseva rooli ostopäätöstä tehdessä. Oma tyyli syntyy erilaisten klassisten elementtien yhdistämisestä keskenään.

– Samanlaista ajattelua on esimerkiksi huonekalubrändi Artekilla. Jokin tietty jakkara saattaa pysyä mallistoissa aikakaudesta toiseen. Se riittää, kun tuote ja design ovat hyviä.

Taideteollisessa korkeakoulussa opiskellut Sanna Kantola tapasi miehensä aikoinaan opiskelijavaihtonsa aikana Pariisissa. Pari muutti New Yorkiin ja Kantola sai työn asustesuunnittelijana Ralph Laurenilla.

Ennen Lumi-merkin perustamista Bruno Beaugrand työskenteli teollisena muotoilijana esimerkiksi Tiffanylla.

Kyselyistä saatujen tietojen mukaan asiakkaat arvostavat Lumin laukuissa etenkin yksinkertaista funktionaalista tyyliä, korkeaa laatua ja klassikkotuotteiden pitkää historiaa.

– Usein asiakkaamme ovat esteettisesti valveutuneita ja visuaalisen alan ihmisiä, esimerkiksi arkkitehteja, Kantola jatkaa.

Vaikka Lumilla suurimmat markkinat ovat Suomessa, brändillä on vankka jalansija myös maailmalla. Saksan, Sveitsin, Hollannin ja useiden muiden Euroopan maiden lisäksi Lumin tuotteita myydään esimerkiksi myös Japanissa, Yhdysvalloissa, Australiassa ja Koreassa.

Suomalaisuutta korostetaan Lumin tuotteissa ylpeydellä.

– Suomen lipun sininen on efektivärimme, ja kaikkien laukkujemme vuori on sininen ja sieltä löytyy sinivalkoinen rippinauha. Kyseinen sinisen sävy ei henkilökohtaisesti kuulu lempiväreihini, mutta siinä onkin jotain ruman kaunista, Kantola sanoo naurahtaen.


Koronavirus sekoittaa pakkaa

Suomessa ja maailmalla leviävä koronavirus ja sen vaikutukset liiketoimintaan ovat olleet kova isku lukemattomille yrityksille, eikä Lumi Accessories Oy ole tässä poikkeus.

Virustilanteen takia yrityksen liiketoiminta keskittyy yksinomaan verkkokauppaan, kun Senaatintorin myymälä, pop up -myymälät ja jälleenmyyjien liikkeet ovat suljettuina. Yrityksen henkilökunta on pakon edessä lomautettuna, lukuun ottamatta perustajia Sanna Kantolaa ja Bruno Beaugrandia.

– Me teemme töitä tällä hetkellä tietysti palkatta, Kantola kertoo.

Julkisuudessa virustilanteen vaikutukset ravintola- ja palvelualoille ja tapahtumatuottajille ovat olleet paljon esillä, mutta Kantola muistuttaa, että tukalat ajat koskevat yhtä lailla muodin ja designin parissa työskenteleviä yrittäjiä.

Sanna Kantola odottaa kovasti, että pääsee avaamaan Lumi-kivijalkaliikkeensä ovet myöhemmin virusepidemian laannuttua.

– Kaikki kevään tuotteet ovat tuotettu ja ne pitää maksaa, mutta tuotteet seisovat varastossa eikä kukaan voi tietää, milloin liikkeitä päästään jälleen avaamaan.

Sanna Kantola toivoo, että koronavirustilanne hellittäisi ja yritystoiminta saataisiin takaisin jaloilleen vielä tämän vuoden puolella. Tilanne on kuitenkin erittäin haastava yrittäjille.

– Joka aamu ajattelen, että olisipa minulla kristallipallo ja näkisin siitä, kauan tämä vielä kestää. Todella toivon, että tämä menisi nopeasti ohi ja pääsisimme avaamaan uudestaan. Mutta ei tämä helppoa ole.

Ennen koronavirusta Kantola ja Beaugrand olivat pohtineet yritystoimintansa laajentamista, kuten uusien liikkeiden avaamista lentokentille. Tällä hetkellä he odottavat, miltä maailma näyttää koronaviruksen jälkeen ja millaiset ovat vaikutukset ihmisten matkailutottumuksiin.

– Omien intohimojemme toteuttaminen on kaikkein tärkeintä, eikä välttämättä volyymin lisääminen. Haluamme tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän laatuun ja kehittää uutta.


FAKTAA: Lumi Accessories Oy

  • perustettu vuonna 2000 New Yorkissa
  • toiminut myös Pariisissa ja Antwerpenissa
  • muutti Suomeen vuonna 2007
  • työllistää omistajien lisäksi seitsemän henkeä
  • saanut Kultainen vaatepuu -palkinnon
  • verkkokaupan lisäksi kivijalkaliike Senaatintorilla ja pop up -myymälöitä
  • tuotteita myydään yli 25 maassa maailmanlaajuisesti

Seuraa Mutsimediaa myös Facebookissa ja Instagramissa!

Teksti: Senni Loikala, kuvat: LUMI