Artikkelin kuva
lifestyle

Rentouttavan kesäloman salaisuus löytyi – yksinhuoltaja Mia: ”Tehnyt erittäin hyvää”

Tämän kirjoituksen olisi voinut tietenkin tehdä ennen kesälomia, jotta olisi antanut muillekin vinkkejä. Näin jälkiviisaana voin antaa vinkkejä ensi kesälomaa tai muitakin lomia varten ja ennen kaikkea herättää ajatuksia loman merkityksestä.

Aloitetaan siitä, että lomat lähestyvät ja aina ensimmäisenä kysytään, että ”Mitä lomasuunnitelmia teillä on?” Siitä alkaa jotenkin hirveä ahdistus, että apua mitä lomasuunnitelmia meillä on, kuinka pitäisi käydä siellä täällä, pitäisi olla varattuna joku matkakin. Itse vastasin: ”Ei ole yhtään mitään suunnitelmia, ollut sen verran rankka kevät, että meidän kesälomalla rentoudutaan ilman mitään aikataulullisia suunnitelmia.” Akkujen palautuminen on ollut se, mitä olen kaivannut kaikista eniten ja yksi syy hiljaisuudelle kirjoituksissani.

Minulla oli rytmitetty omat kesälomaviikot niin, että olin juhannuksesta ensin kaksi viikkoa lomalla, sen jälkeen kaksi viikkoa töissä ja sitten jälleen kaksi viikkoa lomaa. Töihin takaisin sillä viikolla, kun koulut alkavat.

Tämä rytmittely meni ihan isomman lapsen lomien mukaan, miten oltiin sovittu hänen isänsä kanssa. Pakko kehua, mutta minulle sattui todella hyvät lomasäät! Ensimmäisenä kahtena viikkona olivat 30 asteen helteet, sitten olikin kahden viikon pilvinen jakso ja helteet palasivat, kun palasin itse taas lomalle.

Kuva: Mian kotialbumi

Mitä sitten teimme, kun olimme lomalla? Oliko meillä tylsää? Ei sitä ainakaan. Juhannuksena lähdimme käymään vanhempien luona mökkeilemässä. Tähän lisäyksenä, että olin säästänyt palkoistani pienen kesälomarahan meille, että voimme lähteä käymään jossain extempore-matkalla. Meidän pyykinpesukone hajosi juuri juhannustorstaina, joten extempore-kesälomarahat menivät sinne. Vähän meinasi lannistaa, mutta eihän sille mitään voi.

Aloitimme mökkeilemällä tosiaan, siitä palasimme juhannuksen jälkeen kotiin ja menimme ystävän luokse viettämään aikaa ja yökylään, kun hän oli ostanut kevään aikana isomman kodin, jonne mahduimme hyvin viettämään aikaa. Olimme yhdessä hankkineet pienen uima-altaan, joten vietimme aikaa siellä ulkoillessa ja lapset uidessa. Rentoa yhdessäoloa, grillaamista, uimista, auringonottoa, leikkimistä, naurua ja lepoa – siitä oli tehty meidän ensimmäinen lomaosuus. Tuli käytyä myös reippaasti salillakin.

Toisella lomaviikolla lähdimme käymään ystävän vuokraamalla mökillä. Sieltä minä, kyllä VAIN minä, lähdin extempore käymään perjantaina Espoon Viinijuhlilla! Lapset jäivät ystäväni luo hoitoon mökille ja pärjäsivät oikein hyvin. Iso kiitos vielä hänelle tästä mahdollisuudesta. Minulla oli yksi tämän vuoden tavoite käydä kerran terassilla ja tämä tavoite toteutui. Ilta oli hauska, teki hyvää olla aikuisten seurassa.

Asuna toimi mökkilook - uimapuku, shortsit ja sandaalit – ihan hyvä kauniiseen festaripäivään. Menin suoraan mökiltä festareille, yöllä kotiin yöksi ja aamulla takaisin mökille lasten luo. Muutoin nautimme vain mökin rauhallisuudesta, veden liplattelusta ja ongittiin lasten kanssa jopa yksin ahvenkin.

Kuva: Mian kotialbumi

Viimeisellä lomaviikolla, kun kotiuduimme, oli tarkoituksena vielä lähteä Tallinnassa käymään tai Tukholman risteilylle. Rehellisesti, liian kallista, Tukholman risteily meiltä kolmelta olisi maksanut 400 €. Niinpä päätettiinkin pyhittää tämä viikko ”chillailulle” kuten tyttärenikin pyysi, että voidaanko vain olla ja chillata kotona. Rentotua ja ladata kunnolla akkuja ennen arjen käynnistymistä.

Kävimme esimerkiksi Töölössä vanhoilla kotikulmilla pyörimässä, siellä eri leikkipuistoissa ja kirjastossa vierailemassa, salilla ja lapsiparkissa leikkimässä (joka menee ihan mini-HopLopista) sekä totta kai syömässä eri ravintoloissa. Pakko myöntää, että avasin kyllä myös konetta ja muutamia opiskeluitakin tein kesäloman aikana.

Aikatauluista on kyllä mainittava sen verran, että olen puhunut paljon siitä, että aikatauluttamisella ehdin pyörittämään arkeamme. Lomalla meillä oli nolla-aikataulu. Liikuimme fiilisten ja säiden mukaan. Menimme nukkumaan välillä klo 23 ja välillä klo 20, kyllä pienimmäinenkin vietti välillä leffailtaa kanssamme klo 23 asti. Nukuimme aamuisin välillä 9.30 asti ja välillä heräsimme jo klo 7. Välillä otimme päiväunia kesken päivän tai iltapäivän, tai välillä jätimme ne kokonaan välistä.

Ja vielä ruokailusta: Välillä söimme esimerkiksi Nutella-leipiä aamupalaksi tai lettuja ja kermavaahtoa ja välillä taas keitettiin puuroa ja marjoja. Lounaaksi välillä tehtiin makaronia ja nakkeja, tai saatettiin syödä rannalla sipsejä ja hedelmiä. Välillä olimme liikkeellä, ettei jaksanut lähteä kotiin tekemään ruokaa vaan pysähdyttiin syömään jonnekin ravintolaan. Tai välillä iltaisin Woltattiin ja herkuteltiin iltapalaksi McDonaldsia.

Kuva: Mian kotialbumi

Tällä haluan kertoa, että tällainen loma on tehnyt erittäin hyvää. Ei suunnitelmia, ei aikataulua, ”go with the flow”, tehdään asioita, jotka tuntuvat juuri sinä päivänä hyvältä.

Lomalla ei tarvitse tehdä ja mennä koko ajan, se ei vaadi etelän lomamatkoja tai montaa sataa euroa. Arjessa, kun en ehdi tekemään paljoa mitään lasten kanssa, niin nyt lomalla mm. olen istunut siellä hiekkarannalla lasten kanssa tehden hiekkalinnoja ja ollut läsnä. Siitäkin huomaa läsnä olemisen, kun puhelimen albumissakaan ei montaa kuvaa ole. Nuo muistot ja hetket tulevat jäämään lasten mieleen, eivätkä sellaiset maksa. Loman tarkoituksena on nollata ja rentoutua, että jaksaa taas arkea ja aikatauluttamista.

Toivottavasti jokainen on saanut nauttia ihanan kesän, juuri sellaisen loman kuin itselle toimii ja nyt hyvillä mielin jaksaa lähteä takaisin arkeen!

Liity mukaan yhteisöihimme Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa!