Artikkelin kuva
lifestyle

Miksi epäonnistun elämäntapa­muutoksessa?

Uusi vuosi, uusi minä – taas eletään suurien lupausten kulta-aikaa!

Moni pyörittelee jo loppuvuonna mielessään ajatusta vuodenvaihteen jälkeen alkavasta elämäntapamuutoksesta. Intoa ja hyvää fiilistä riittää tammikuussa, mutta miksi lupausten pitäminen pitkässä juoksussa on niin vaikeaa?

Pinnalliset syyt muutoksenhalulle

Jos toistuvasti lupaa aloittaa uuden elämän, on selvästi asioita, joihin ei ole tyytyväinen ja haluaa muutosta. Miksi elämäntapamuutos sitten epäonnistuu kerta toisensa jälkeen? Syitä voi olla monia, mutta usein puuttuu se tärkein eli todellinen syy muutoksenhalulle.

Jos haluaa muutosta siksi, että miellyttäisi jotakuta toista, ei motivaatio uusien tapojen opettelussa kanna ensimmäisen vastoinkäymisen yli. Jos aloittaa elämäntapamuutoksen tavoitteena karistaa liikakilot, koska inhoaa sitä miltä näyttää nyt ja haluaisi näyttää myös muiden silmissä hyvältä, on selvää, etteivät uudet elämäntavat tule kestämään.

Itsensä kunnioittaminen sekä oman hyvinvoinnin etusijalle asettaminen ja ylipäätään positiivinen asenne vievät myös kohti samoja edellä mainittuja tavoitteita, mutta huomattavasti paremmalla onnistumisprosentilla. Muutoksessa onnistuminen vaatii paljon etukäteen tapahtuvaa ajatustyötä. Täytyy sisäistää, mitä todella haluaa ja opetella tekemään asioita, koska haluaa itselleen hyvää.

Liikakilojen karistaminen ja elämäntapojen muuttaminen terveellisemmäksi on ehdottomasti loistava ajatus ja sitäkin parempi tavoite uudelle vuodelle! Ei siksi, että näyttäisi muiden silmissä hyvältä, vaan siksi, että tuntisi itsensä hyvinvoivaksi ja terveeksi.

Epäselvä tavoite

Onnistuakseen elämäntapamuutoksessa tulisi tavoitteen olla kirkkaana mielessä ja mitattavissa oleva. Mistä muuten tietää onnistuneensa ja päässeensä tavoitteeseen?

Liikakilojen karistaminen ja hyvältä näyttäminen ovat suhteellisen epämääräisiä tavoitteita. Kuten tiedetään, paino ei ole koko totuus ja riippuen omassa päässä vallitsevasta ajattelutavasta, saattaa käydä niin, ettei omasta mielestään näytä ikinä hyvältä.

Siispä ota painonpudotuksessa käyttöön ennemmin mittanauha tai vaikka tavoitefarkut ja aseta niiden avulla realistinen tavoite, milloin olet onnistunut ”liikakilojen” karistamisessa.

Suunnitelman puuttuminen

Yleinen kompastuskivi elämäntapamuutoksessa onnistumisessa on selkeän ja toteutettavissa olevan suunnitelman puuttuminen. Uusia tapoja opetellaan innoissaan viikonloppuna ja kaikki sujuu, koska on ylimääräistä aikaa. Mutta entä kun arki pamahtaa päälle eikä ole selkeää suunnitelmaa, jonka mukaan edetä? Silloin rupeaa helposti oikomaan, koska ei ole aikaa eikä jaksamista miettiä järkeviä ja parempia valintoja.

Suunnittele siis konkreettisesti paperille kuinka aiot edetä, jotta saavutat tavoitteesi. Elämäntapamuutoksessa kannattaa muistaa maltti ja antaa muutokselle aikaa. Sen lisäksi on järkevää asettaa pienempiä välitavoitteita matkan varrelle. Se voi tuntua haastavalta ja tylsältä alkuinnostuksessa, mutta kantaa lopulta pidemmälle sekä auttaa huomaamaan pienenkin edistymisen turhautumisen hetkellä.

Elämäntapamuutos on lähtökohdista riippumatta iso pala purtavaksi ja vaatii usein muiden tukea. Kerro siis ehdottomasti lähipiirillesi, mitä olet tekemässä ja harkitse myös valmentajan palkkaamista mahdollisuuksien mukaan.

Teksti: Titta Laurinen