BEdesign hurmaa ajattomalla muotokielellään
Esittelemme sivustollamme juttusarjan muodossa kiinnostavia suomalaisia yrityksiä, jotka jakavat Mutsimedian kanssa samat arvot. Artikkeli on tehty yhteistyössä BEdesignin kanssa.
Mitä saadaan aikaan, kun yhdistetään kaksi turkulaista designia rakastavaa sisarusta, aimo annos lahjakkuutta, positiivista asennetta ja periksiantamatonta tarmoa? Mutsimedia sai haastatteluun BEdesignin lahjakkaat voimanaiset.
BEdesign on kahden sisaruksen, Bette ja Cilla Eklundin, vuonna 2012 perustama design- ja lifestyleyritys. Naiset ovat kasvaneet yrittäjäperheessä ja tehneet töitä pienestä pitäen, joten pyrkimys ja halu luoda omaa on ollut vahvasti läsnä koko elämän ajan.
– Täydennämme toisiamme hyvin ja vaikka olemme erilaisia meissä on myös paljon samaa. Olemme molemmat ulospäin suuntautuneita ja uteliaita, meitä yhdistää rakkaus luontoon sekä uusiin innovaatioihin. Bette on suunnittelijana luova ja Cilla yrityksen toimitusjohtajana vahva strateginen ajattelija. Opimme toisiltamme jatkuvasti ja olemme yhdessä vahva tiimi.
Yrityksen toiminta-ajatus perustuu monikäyttöisiin tuotteisiin, jotka kestävät ikää niin muotoilullisesti kuin laadullisesti. Kaikki BEdesignin tuotteet valmistetaan Suomessa, sillä kotimaisuus on ollut keskeinen arvo yritykselle koko sen olemassaolon ajan. Toiveena on myös pitää valmistus jatkossakin kotimaassa, vaikka se olisikin kalliimpaa.
– Kotimaisuus on aina ollut meille tärkeää. Olemme pyrkineet valmistamaan tuotteemme Suomessa, mutta se ei ole aina ollut mahdollista. Oikeiden valmistuskumppanien löytäminen vie aikaa ja haasteita on ollut, varsinkin yrityksen kasvuvaiheessa. Käsityöperinteen vaaliminen Suomessa on tärkeää, jotta ammattitaito säilyy. Olemme onnellisia ja kiitollisia siitä, että tällä hetkellä kaikki tuotteemme valmistetaan Suomessa ja haluamme myös pitää valmistuksen jatkossa kotimaassa. Tärkeintä on löytää kumppani jonka kanssa arvot kohtaavat ja yhteistyö sujuu. Vaikka kustannukset olisivat suurempia, on se pitkällä tähtäimellä kannattavaa, laadukkaampaa ja vastuullisempaa.
BEdesignin tavoitteena on alusta alkaen ollut luoda selkeälinjaisia, aikaa kestäviä tuotteita ja tähdätä kansainvälisille markkinoille. Uusia tuotteita on suunnitteilla jatkuvasti, vaikka mallisto laajeneekin harkitusti.
– Olemme slow design -yritys, eli emme puske markkinoille uusia tuotteita sesonkien alkaessa sen takia että “näin kuuluu tehdä”, vaan pyrimme siihen että suunnittelemme aikaa ja käyttöä kestäviä tuotteita ja ajattelemme vastuullisemmin. Paljon aikaa menee suunnitteluun, materiaalien valitsemiseen ja etsimiseen, tuotteiden testaukseen yms. pakkauksia myöten. Haluamme, että tuotteella on monta käyttötarkoitusta. Esimerkiksi meidän Lume-kenkätelineemme on pääsääntöisesti kenkäteline, mutta soveltuu myös sivupöydäksi, lehtitelineeksi tai seinähyllyksi. Eräs asiakkaamme osti kenkätelineemme 1-vuotiaalle tyttärelleen, ja toiveena hänellä oli, että teline voisi olla myös tyttären omassa asunnossa tulevaisuudessa.
BEdesign on kansainvälistynyt vauhdilla ja herättää kiinnostusta myös globaalisti, vaikka Suomi onkin edelleen tärkeä markkina yritykselle. Jälleenmyyjiä on tällä hetkellä 20 maassa ja vienti kasvaa joka vuosi. Myös oma verkkokauppa toimittaa tuotteita asiakkaille ympäri maailman.
– Verkkokauppamme kasvaa vauhdilla. Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasia ovat kasvavia markkinoita. Kiinaan ja Hong Kongiin saimme hienon avauksen kun kansainvälisesti tunnettu luksustavaratalo Lane Crawford otti tuotteemme heidän tarkkaan harkittuun valikoimaansa. Korkea laatu ja alkuperäinen tarina ovat monelle kuluttajalle tärkeitä. On ilo nähdä, että suomalaiset haluavat ostaa kotimaista muotoilua, ja samalla esimerkiksi eurooppalaiset arvostavat suomalaista laatua ja ammattitaitoa.
Verkkokaupan lisäksi myös jälleenmyyjät ovat tärkeitä ja BEdesign tekee läheistä yhteistyötä heidän kanssaan. Jälleenmyyjiä on tällä hetkellä kuutisenkymmentä. Helsingissä tuotteita voi ostaa esimerkiksi Stockmannin tavaratalosta.
– Meille on tärkeää pyrkiä tekemään asiakkaillemme kokonaisvaltainen kokemus tuotteiden parissa ja kertoa tarinaa tuotteiden sekä yrityksemme taustalla. Kokeilemme mielellämme erilaisia konsepteja, esimerkiksi pop up -kaupat ja tapahtumat, joissa tuotteet voi itse nähdä ja kokea luonnossa. Henkilökohtainen palvelu pitää näkyä kaikissa kanavissa, ja haluammekin olla helposti tavoitettavissa asiakkaillemme.
Avoimuus, digitaalisuus, vastuullisuus, innovatiivisuus ja erinomainen laatu sekä palvelu ovat BEdesignin toiminnan keskiössä. Yritys haluaa myös kantaa enemmän vastuuta muuttuvasta maailmasta ja kestävästä kehityksestä.
– Toivomme että tuotteemme tuovat iloa pitkäksi aikaa käyttäjälleen, jopa sukupolvelta toiselle. Haluamme kehittää asiakkaittemme kanssa avointa kommunikaatiota ja luoda intohimoisen yhteisön brändimme ympärille, jossa osallistamme asiakkaitamme toiminnassamme. Unelmanamme on luoda BEdesignista kansainvälinen huonekalu- ja kodinsisustusyritys, jonka valikoima on laajentunut uusilla tuoteperheillä.
BEdesign uskoo yhdessä tekemisen voimaan ja haluaa myös jatkossa tehdä yhteistyötä muiden suomalaisten yritysten kanssa.
– Suomessa on monta hienoa huonekalu- ja designalan yritystä. Suomalaisen designin näkyvyys ulkomailla ja vienti hyödyntää meitä kaikkia alalla olevia. On todella hienoa katsoa miten suomalaiset designyritykset, kuten Secto Design ja Hakola, ovat nostaneet esiin suomalaisuutta ja suomalaisten huonekalujen laatua. Laadukkaille ja aikaa kestäville tuotteille, joilla on vahva tarina, on kysyntää erityisesti kansainvälisillä markkinoilla. Suomesta löytyy upeita materiaaleja, innovaatioita sekä ammattitaitoa.
Alekoodi Mutsimedian lukijoille
BEdesign tarjoaa -15% alennuskoodin Mutsimedian lukijoille verkkokaupassaan. Alennuksen saat koko tilauksestasi kirjoittamalla ostoskorin kenttään alekoodin MUTSIMEDIA15. Koodi on voimassa 15.2.2019 asti.
Teksti: Jenni Siikaniva, kuvat: BEdesign