Artikkelin kuva
lifestyle

Aura farming villitsee somessa! Joko sinäkin keräät karismaa? Katso vinkit!

“Aura farming” on slangitermi, joka yleistyi sosiaalisessa mediassa vuonna 2024, mutta on vasta tänä vuonna noussut maailmanlaajuiseen suosioon.

Ilmauksella tarkoitetaan vaivatonta cooliuden tai henkilökohtaisen karisman esittämistä. Kyse on siitä, että tekee jotain tyylillä, sulavuudella ja läsnäololla.

​​Aura farmingissa pyritään vaikuttamaan muihin ihmisiin omalla olemuksella, energialla ja läsnäololla. Ei vaatteilla, meikeillä, tai kampauksella, vaan sillä millainen ”fiilis” sinusta huokuu.

Ilmiö on osa laajempaa sometrendiä, jossa korostetaan niin sanottua päähenkilöenergiaa (main character energy), vetovoiman lakia ja karismaa, joka ei ole sidottu fyysiseen ulkonäköön.

Ilmiön juuret vetovoiman laissa

Vaikka aura farming -ilmiö kuulostaa höttöiseltä, sisältää se myös psykologisia lainalaisuuksia.

Ryhdikkyys, avoin kehon kieli ja hyvä katsekontakti ovat kaikki keinoja, joilla viestimme alitajuisesti varmuutta, lähestyttävyyttä ja viehättävyyttä. Samoja elementtejä käytetään työhaastatteluissa, esiintymistilanteissa ja jopa myyntityössä.

Vetovoiman lain (law of attraction) näkökulmasta aura farming on keino lähettää maailmaan signaaleja siitä, mitä haluaa takaisin.

Kun käyttäydyt kuin olisit kiinnostava ja säteilevä ihminen, alat vetää puoleesi samanlaista energiaa. Tai ainakin niiden ihmisten huomiota, jotka reagoivat juuri tuollaiseen energiaan.

Miltä aura farming näyttää?

Jos TikTokin virtaa selaa #aurafarming-hakusanalla, vastaan tulee käyttäjiä, jotka tallustelevat itsevarmasti kadulla, hymyilevät hississä vastaantulijoille tai tanssivat kuin kukaan ei katselisi. Vaikka ehkä nimenomaan toivovat, että joku katsoisi.

Aura farmingissa ei ole kyse siitä, että yrittäisi tulla suosituksi tai muuttaa itseään. Sen sijaan ideana on ”kylvää” omaa auraa ympärilleen ja katsoa, ketkä siihen tarttuvat.

Videoissa saatetaan näyttää ennen/jälkeen-tyylisiä tilanteita, joissa ihminen ensin on huomaamaton, mutta muuttuu yhtäkkiä vetovoimaiseksi vain muuttamalla ryhtiään, katsettaan tai asennettaan.

Tavoitteena ei ole iskeä ketään, vaan tulla huomatuksi, ja ehkä saada joku ihailemaan sinua hiljaa kauempaa.

”Boat-kid” on aura farmingin globaali symboli

11-vuotias Rayyan Arkan Dikha on ilmiön konkreettinen ja ikoninen esimerkki.

Indonesialainen Boat-kid nousi TikTokissa ja somessa tunnetuksi tanssiessaan rauhallisesti ja itsevarmasti veneen keulassa perinteisessä Pacu Jalur -veneilykilpailussa Indonesiassa.

Tämän jälkeen Boat-kidin liikkeitä ovat matkineet julkkikset ja urheilijat kuten amerikkalaisen jalkapallon suurtähti Travis Kelce, supersuositun BTS:n Jungkook ja V, MotoGP-kuljettaja Marc Márquez ja DJ Steve Aoki.

Itsetunnon rakennuspalikka

Toisin kuin voisi kuvitella, aura farming ei ole pinnallista. Monet TikTokin nuoret puhuvat siitä keinona kasvattaa itsevarmuutta. He jakavat vinkkejä miten voit lisätä karismaasi ilman suuria muutoksia: ole tietoinen omasta olemuksestasi, kulje kuin sinulla olisi tärkeä päämäärä, ja hymyile ihmisille.

Joillekin aura farming toimii vastalauseena ulkonäkökeskeisyydelle.

Sen sijaan, että tavoiteltaisiin täydellistä meikkilookia tai vartaloa, keskitytään siihen, mitä oma läsnäolo viestii muille. Aura ei ole näkyvä väri ihmisen ympärillä, vaan tunne, jonka saat aikaan muissa huoneeseen astuessasi.

Voiko aura farmingia oppia?

Kyllä voi, ainakin jonkin verran. Aura farming ei ole synnynnäinen taito, vaan ennemminkin asenne sekä joukko itsevarmoja pieniä eleitä.

Tässä muutama vinkki TikTokin käyttäjiltä ja sosiaalipsykologeilta:

  • Ryhdy tietoiseksi läsnäolostasi. Kävele ryhdikkäästi, älä vilkuile puhelinta.
  • Katso ihmisiä silmiin ja hymyile. Aito kontakti vetää puoleensa.
  • Kuvittele, että olet elokuvan päähenkilö. Leikkimielinen keino päästä sisään itsevarmuuteen.
  • Ole kiinnostunut muista. Karisma ei ole pelkkää säteilyä, vaan myös kykyä saada toiset tuntemaan olonsa hyväksi.
  • Unohda liiallinen kontrolli. Paras aura syntyy silloin, kun et yritä liikaa.

Lähteet: The Guardian, American Psychological Association, TikTok, Reddit

Kuva: TikTok

Seuraa Mutsimediaa myös Facebookissa ja Instagramissa!