Artikkelin kuva
lifestyle

Älä pelkää hiilareita!

Hiilihydraatit toimivat kehon ensisijaisena energianlähteenä, joten ne ovat tärkeässä roolissa elimistön normaalin toiminnan turvaamisessa. Hiilihydraatit nostavat vireystilaa, vilkastuttavat aineenvaihduntaa sekä pitävät elimistön vastustuskykyä yllä. Monesti pahiksiksi mielletyt hiilarit ovatkin siis myös eduksi hyvinvoinnillesi!

Mistä hiilihydraatteja saa?

Hiilihydraatteja saa viljatuotteista, perunasta, bataatista, kasviksista, hedelmistä sekä marjoista. Suosi kuitenkin täysjyväviljatuotteita aina kun mahdollista, sillä ne sisältävät elimistölle tärkeitä kuituja. Kuitupitoiset hiilihydraatit ovat terveellinen valinta, sillä ne ovat hyödyksi elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnalle sekä suolistolle ja auttavat painonhallinnassa. Myös kasvikset, hedelmät ja marjat ruokavaliossa lisäävät kuidunsaantia.

Kuinka paljon hiilihydraatteja tulisi syödä?

Jokaisen elimistö on yksilöllinen, eikä yhtä oikeaa vastausta ole. Suuntaa antavana arvioina voidaan pitää, että keskikokoiselle, kevyttä liikuntaa harrastavalle naiselle sopiva määrä hiilihydraatteja päivässä on 3 - 5 g painokiloa kohden. Säännöllisesti ja kovemmin treenaavalle määrä voi olla jopa 7 g painokiloa kohden.

Määrää tärkeämpää on kiinnittää huomiota siihen, mistä päivän aikana saadut hiilihydraatit tulevat. Pulla, karkit tai muut runsaasti sokeria sisältävät ruuat eivät luonnollisesti ole terveydelle eduksi, vaikka ne sisältävätkin suurimmaksi osaksi hiilihydraatteja.

Jos huomaat suorituskykysi laskevan, väsähdät helposti treeneissä tai olet jatkuvasti sairaana, voi syynä olla liian vähäinen hiilihydraattien saanti. Kokeile tällöin lisätä esimerkiksi täysjyväviljatuotteiden määrää ruokavaliossasi.

Voiko laihduttaja syödä hiilihydraatteja?

Ehdottomasti voi! Laihtumista tapahtuu kun energiansaanti on kulutusta pienempää. Mikään yksittäinen ruoka-aine ei estä laihtumista, mikäli energiansaanti pysyy miinuksella. Hiilihydraattien pois jättäminen ruokavaliosta usein kyllä pienentää vaa´an lukemaa, mutta se johtuu tässäkin tapauksessa kalorivajeesta ja nesteen poistumisesta kehosta. Kalorivaje on mahdollista toteuttaa myös hyvistä hiilihydraateista ja puhtaasta ruuasta nauttien, jolloin laihdutus on maltillista ja näin ollen useimmiten pysyvää!

Teksti: Titta Laurinen