Ruutuaika – opettaja vai lastenvahti?
Jokainen vanhempi on varmasti joskus potenut syyllisyyttä siitä, että oma lapsi viettää liikaa aikaa ruudun äärellä.
Nykymaailmassa moni asia vain tapahtuu ruutujen loisteessa, niin oppiminen, kuin vapaa-ajan viettokin. Kiinnostus teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin ja digilaitteiden käyttö auttaa myös lapsen kielellistä oppimista, parantaa ongelmanratkaisukykyä ja kehittää visuaalista älyä.
Ruutuajalla tarkoitetaan kaikkien digilaitteiden parissa vietettyä aikaa ja siihen lasketaan kuuluvaksi puhelin, tv, tietokone, erilaiset padit ja konsolipelit. WHO on linjannut, että alle 5-vuotiaiden osalta ruutuaikaa saisi olla enintään 1 tunti päivässä ja alle vuodenikäisillä ruutuaikaa ei tarvitsisi olla lainkaan.
Alle kouluikäisen ruutuaika sen sijaan olisi hyvä rajata noin kahteen tuntiin päivässä. Erilaisiin sovelluksiin ja peleihin voi tutustua myös yhdessä ja opetella käyttämään niitä lapsen kanssa. Silläkin on väliä, onko ruutuaika pelkkää passiivista videoiden katsomista Youtubesta vai sisältyykö siihen vuorovaikutteista tekemistä ja mahdollisesti uusien taitojen opettelua.
Koululaisilla taas puhelin on jo osa tiedonhankintaa, oppimista ja yhteydenpitoa kavereiden ja perheen kanssa, ja ajan rajaaminen voikin tällöin olla haastavampaa.
Lasten kanssa olisikin hyvä keskustella asiasta ja sopia yhdessä oman perheen rajoista ruutuajalle, joita myös perheen aikuisten olisi syytä noudattaa. Jos lapsen tulee jättää kännykkä sovitulle paikalle kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, kenties tämä sama tapa voisi olla hyvä meille aikuisillekin. On tärkeää näyttää mallia ja toimia itsekin perheen yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan.
Koululainen kannattaa opettaa käyttäytymään myös netissä fiksusti ja muut huomioiden, omaa turvallisuutta unohtamatta. Ensimmäiset käyttäjätunnukset ja keskustelun aloitukset sosiaalisessa mediassa voi tehdä myös lapsen kanssa yhdessä. Omien tietojen jakamista kannattaa harkita etukäteen ja huolehtia siitä, kuka pääsee katsomaan lapsen päivityksiä ja asettaa rajoitukset myös eri kanaville.
Toiset ihmiset ovat herkempiä virittymään digilaitteiden käytöstä ja lasta kannattaakin seurata, miten hän reagoi, kun laitteet laitetaan pois. Kiukkukohtaus ruutuajan loppuessa kertoo lapsen ylivirittymisestä. Muita oireita voivat olla päänsärky, levottomuus ja erilaiset uniongelmat. Lapsen aivot tarvitsevat myös palautumisaikaa digilaitteiden äärellä vietetystä ajasta.
lähteet: nytimes.com, neuvokasperhe.fi
Teksti: Riikka Harju