Ruutuaika – kuinka paljon on liikaa?
Ruutuaikaa on nykypäivänä entistä vaikeampaa rajata lapselta, saati itseltään.
WHO on linjannut, että alle vuoden ikäisillä ruutuaikaa ei tarvitsisi olla lainkaan. Alle 5-vuotiaiden osalta ruutuaikaa saisi olla enintään yksi tunti päivässä ja alle kouluikäisen ruutuaika olisi hyvä rajata noin kahteen tuntiin päivässä.
Kuinka toimia suositusten mukaan ja silti säilyttää kodissa harmonia ja yhteisymmärrys laitteiden käyttöön liittyen?
On tärkeää opettaa jo pienemmillekin lapsille tasapainon tärkeyttä elämän eri osa-alueilla. Aivan kuten on tärkeää nukkua ja liikkua tarpeeksi, on myös tärkeää kohdata ihmisiä ja tehdä asioita oikeasti eikä pelkästään ruutujen välityksellä tai digitaalisten kanavien kautta. Samoin on myös tärkeää tasapainottaa ajankäyttöä esimerkiksi läksyjen, harrastusten ja ruutuajan suhteen.
- Lue myös: Ruutuaika – opettaja vai lastenvahti?
Jokaisella perheellä on myös omat tapansa viettää aikaa. Jos teidän perheenne hauskinta huvia on pelata yhdessä konsolipelejä, se on silloin mitä mainioin rentoutumiskeino varmasti kaikille. Sen sijaan, jos pelaaminen tai pelaamisen keskeyttäminen aiheuttaa lapsessa ahdistusta tai kiukkukohtauksia, on sitä syytä rajoittaa. Myös tilanteessa, jossa lapset eivät keksi oma-aloitteisesti tekemistä ilman digitaalisia laitteita, on aika katsoa peiliin vanhempana ja tarjota muita malleja mielekkääseen tekemiseen ja vapaa-ajan viettoon.
Kun lapset kasvavat, digitaalisten laitteiden käyttö ja -tarkoitus voi muuttua paljonkin. Digitaaliset laitteet ovat koululaisilla ja nuorilla osa tiedonhankintaa, oppimista ja yhteydenpitoa kavereiden ja perheen kanssa, ja ajan rajaaminen voi olla hyvin haastavaa. Vanhempana kannattaakin olla tarkkana ja uudelleen arvioida säännöllisin väliajoin teknologian tarjoamia uusimpia mahdollisuuksia ja niihin mukaan lähtemistä.
Nuorten maailmaan kannattaa tutustua myös digitaalisella puolella. Maailma muuttuu niin hurjaa vauhtia, että kukapa tietää millaista elämää elämme edes muutaman vuoden kuluttua teknologisten palveluiden jatkuvasti kehittyessä.
Lasten käyttämien palveluiden ja alustojen ikäkauteen sopivuutta onkin hyvä arvioida oman jälkikasvun kohdalla. Tarkastele myös, ovatko ohjelmat ja palvelut interaktiivisia ja toimintaan houkuttelevia vai passivoivatko ne vain katsomaan jonkun muun tekemiä toimintoja?
Myös yksityisyyden suojaan tulee kiinnittää huomiota: kuka pääsee näkemään esimerkiksi lapsen itse tuottamia sisältöjä? Lasta tulee myös opastaa digitaalisen maailman turvallisuuteen ja opettaa suojamaan omat tilinsä sekä kanavansa ei-halutuilta vierailijoilta.
Lähde: nytimes.com
Teksti: Riikka Harju