Artikkelin kuva
lapsen kanssa

Roadman – nuorten uusi identiteetti?

Lontoosta lähtöisin oleva roadman-kulttuuri on vuosien varrella kasvanut alakulttuurista maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, joka näkyy TikTok-videoissa, nuorten pukeutumisessa, puhetavassa.

Ilmiö on rantautunut myös Suomeen, vaikkakin hieman eri sävyin. Mitä roadman oikeastaan tarkoittaa? Mistä ilmiö on saanut alkunsa, ja miksi se kiehtoo erityisesti nuoria poikia?

Kyseessä ei ole vain muotijuttu tai slangiin kietoutunut meemi.

Roadman on eräänlainen katujen kansanperinne, jossa näkyvät sekä brittiläisen working classin elämä että urbaanin nuorison tyyli- ja identiteetti-ihanteet.

Mikä ihmeen roadman?

Alkujaan brittislangissa roadman tarkoitti kirjaimellisesti miestä kadulta, usein pikkurikollista tai katujen kasvattia. Kuten monet muutkin alakulttuurit, roadman on vuosien varrella muuttanut muotoaan.

Nykyään roadman ei välttämättä tarkoita rikollista, vaan tyyppiä, jolla on tietty tyyli, tietty asenne ja tietty kieli.

Hahmo tunnetaan tunnistettavasta pukeutumisestaan: Tech Fleece -asujen ja Nike Air Forcejen yhdistelmästä, syvälle päähän vedetyistä hupuista, lippiksistä ja crossbody-laukuista.

“Pitää olla clean fit. Ei mitään feikkiä, muttei tarvii olla kallistakaan, kunhan toimii,” kuvaa yksi roadman-kulttuuria omaksuva nuori somessa.

Pukeutuminen on keskeinen osa roadman-identiteettiä. Suomessa erityisesti Nike ja Adidas hallitsevat nuorten katukuvaa. Pukeutuminen on kuitenkin vain keino ilmaista jotain syvempää: yhteisyyttä, nuoren itsenäisyyden hallintaa ja omaa estetiikkaa.

Roadmanit Suomessa

Suomella ei ole samanlaista working class -historiaa kuin Iso-Britannialla, eikä suurkaupunkien sisäisiä jengirakenteita samassa mittakaavassa. Roadman-ilmiö ole kuitenkaan jättänyt meitä kylmäksi.

Suomeen Roadman-kulttuuri rantautui noin viitisen vuotta sitten, mutta kasvoi ilmiöksi erityisesti koronavuosien jälkeen, kun nuoret viettivät entistä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa. TikTokissa ja Instagramissa näkyy yhä enemmän suomalaisia nuoria, jotka käyttävät roadman-tyylistä pukeutumista, sanastoa ja musiikkia. Usein tyyli on leikittelevä, mutta toisinaan myös aitoa samaistumista.

Nuoret ovat perinteisesti olleet nopeita omaksumaan uusia tyylejä ja identiteettejä erityisesti silloin, jos niihin liittyy ripaus kapinaa. Roadman-kulttuuri tarjoaa juuri sitä: urbaania asennetta, koodikieltä, tyyliä ja musiikkia, jota aikuiset eivät hallitse.

Opinnäytetyössän “Roadman-ilmiö Suomessa” (2022) Laura Pehkonen ja Angeliina Pentinpuro haastattelivat suomalaisia nuoria, jotka kokivat kuuluvansa roadman-kulttuuriin. Heidän mukaansa roadman-ilmiö Suomessa ei ole kopio brittiläisestä versiosta, vaan sen paikallinen muoto, johon sekoittuu suomalaista katukulttuuria, huumoria ja arkea.

Haastatellut nuoret kuvasivat ilmiön olevan ennen kaikkea tapa rakentaa identiteettiä ja kuulua joukkoon.

Ilmiön merkitys nuorille

Roadman-kulttuuri tarjoaa nuorille tavan ilmaista itseään. Se tarjoaa myös yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ilmiöön liittyvä pukeutuminen ja puhetapa voivat toimia nuorille keinona erottautua ja löytää oma paikkansa yhteiskunnassa.

Vaikka ilmiöön voi liittyä myös negatiivisia piirteitä, kuten stereotypioita ja väärinkäsityksiä, on tärkeää ymmärtää sen taustalla olevat sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät. Roadman-kulttuuri voi toimia nuorille myös voimavarana ja keinona käsitellä omaa elämäänsä ja ympäristöään.

Onko Roadman vaarallinen ilmiö?

Briteissä keskustelu roadmaneista liittyy usein jengiväkivaltaan, syrjäytymiseen ja poliisin ja nuorten väliseen kitkaan.

Suomessa vastaava keskustelu ei ole ollut suuremmassa mittakaavassa esillä, vaikkakin joistain tapauksista ilmiöön liittyen on uutisoitu. On kuitenkin syytä miettiä, mitä tapahtuu, jos katujen jengikulttuuria ihaillaan ilman ymmärrystä sen taustoista.

Kuten kaikki trendit, myös roadman-kulttuuri tulee muuttumaan.

Osa siitä jää elämään osaksi yleistä katumuotia ja nuorisokieltä, osa unohtuu, kun seuraava aalto ottaa sen paikan. Roadmanin perintö: vahva tyyli, oma kieli ja katujen ääni, jää varmasti elämään.

Näin tuet nuorta

  • Ymmärrä ilmiötä, ennen kuin tuomitset: roadman estetiikka ei välttämättä tarkoita huonoa käytöstä tai rikollisuutta.
  • Ole kiinnostunut nuoren elämästä ja kysy säännöllisesti mitä hänelle kuuluu.
  • Sovi yhteisistä kotiintuloajoista, ne ovat tärkeitä.
  • Pysy perillä siitä, kenen kanssa nuori viettää aikaansa.
  • Keskustele nuoren kanssa, jos hänellä on yhtäkkiä paljon rahaa tai uusia vaatteita käytössään.
  • Tue kriittistä ajattelua: somen sisällöt voivat luoda vääristyneen kuvan ilmiöstä, jossa kovuus ja uhma palkitaan.

Lähteet: Roadman-ilmiö Suomessa, Yle, MTV uutiset

Seuraa Mutsimediaa myös Facebookissa ja Instagramissa!

Teksti: Mutsimedian toimitus