Artikkelin kuva
lapsen kanssa

Miksi lapseni hokee “Chicken Jockey, Chicken Jockey”? Tässä selitys

Kana, jonka selässä on zombeja. “Okei, mitä ihmettä?”, saatat kuulla itsesi sanovan ääneen. Minecraft on tunnettu yllätyksellisistä asioista, mutta yksi hahmoyhdistelmä herättää toistuvasti hilpeyttä ja hämmennystä, nimittäin Chicken Jockey.

Kyseessä on pieni zombi (tai joskus muu pieni hirviö), joka ratsastaa kanan selässä. Näiden kahden yhdistelmä muodostaa niin kutsutun mobin, eli pelimaailman hahmon, joka voi liikkua, reagoida ja olla vuorovaikutuksessa pelaajan kanssa.

Chicken Jockeyt ovat harvinaisia ja hassunnäköisiä, ja juuri siksi ne ovat jääneet monien lasten mieleen. Niiden yllättävä ulkomuoto yhdistää pelottavan ja koomisen tavalla, joka tuntuu sopivan täydellisesti Minecraftiin.

Miksi lapset hokevat Chicken Jockey, Chicken Jockey?

Jos olet äskettäin vienyt lapsesi katsomaan Minecraft-elokuvan tai he ovat nähneet siihen liittyviä videoita somessa, olet saattanut huomata uuden hokeman: Chicken Jockey, Chicken Jockey. Mutta mistä on kyse?

Kyse ei ole vain pelihahmosta. Chicken Jockey on saanut uuden elämän meeminä ja ääneen lausuttavana vitsinä, jota lapset toistavat toistamisen ilosta. Minecraft-elokuvan kohtaus on tehnyt Chicken Jockeysta tähden.

Hahmon nimi kuulostaa lapsen suussa hassulta, ja toisto tekee siitä entistä huvittavamman. Tämä on tyypillistä viraalikulttuuria: yksinkertainen asia lähtee leviämään, koska se on tarttuva, helposti hoettava ja hauska.

Chicken Jockey on harvinaisuus

Minecraftissa Chicken Jockey on pelimekaanisesti harvinainen, sillä vain murto-osa pienistä zombeista syntyy kanan selässä. Ja vaikka ne näyttävät huvittavilta, ne voivat olla pelissä yllättävän vaarallisia: ne liikkuvat nopeasti, eivät pelkää aurinkoa ja voivat yllättää kokemattoman pelaajan helposti.

Tämä tekee Chicken Jockeysta myös pelaajien keskuudessa kiinnostavan kohteen. Se on yhtä aikaa vitsi ja uhka: täydellinen yhdistelmä, joka tekee siitä muistetun hahmon.

Some levittää ilmiötä

Chicken Jockey ei olisi ilmiö ilman sosiaalista mediaa. Minecraftin suosituimmat sisällöntuottajat, kuten Dream, DanTDM tai MrBeast Gaming, ovat tehneet videoita, joissa Chicken Jockeyt esiintyvät. Näistä syntyy meemejä, joita lapset näkevät ja alkavat toistaa.

TikTok on ollut erityisen tehokas alusta ilmiön leviämisessä. Lyhyet klipit, joissa lapset huutavat tai laulavat “Chicken Jockey!”, ovat saaneet tuhansia näyttökertoja. Kun yksi lapsi alkaa hokea sitä koulussa, kotona tai harrastuksissa, muut ottavat ilmiön heti omakseen.

Rytmi ja äänneasu viehättävät lapsia (ei vanhempia)

“Chicken Jockey!” - jo nimi itsessään on lapsen suussa rytmikäs ja hauska. Sen toistaminen tuntuu suussa kivalta. Lapsilla on luonnollinen taipumus toistaa sanoja, jotka tuntuvat hauskoilta tai erilaisilta. Chicken Jockey sopii tähän täydellisesti.

Siinä missä lapset eivät saa Chicken Jockeysta tarpeekseen, monet vanhemmat ovat jo ehtineet kyllästyä siihen.

Hokeminen voi jatkua päiväkodista tai koulusta ruokapöytään ja nukkumaanmenoon asti. Ja koska sana ei itsessään tarkoita mitään, sen toistaminen voi tuntua (ja tuntuu!) aikuisen korvissa ärsyttävältä.

Chicken Jockey -ilmiötä voidaan verrata aiempiin ilmiöihin, kuten Baby Sharkiin tai Among Usin “sus”-hokemaan. Niissä on sama kaava: jokin hauska sana tai hahmo valtaa lasten puheen ja mielikuvituksen. Kunnes se vaihtuu seuraavaan.

Viraalin lastenhuumorin ytimessä

Chicken Jockey ei ole sattumaa. Se on yksi monista ilmiöistä, jotka syntyvät lasten omasta kulttuurista ja leviävät nopeasti sosiaalisen median ja vertaisten kautta. Lapsilla on ainutlaatuinen kyky tarttua yksityiskohtiin, joita aikuiset pitävät mitättöminä.

Chicken Jockey on osa tätä ilmiötä. Se on yhdistelmä pelimaailman logiikkaa, somen virtaa ja lapsen kielellistä leikkiä. Ja vaikka aikuiset eivät aina ymmärrä, miksi jokin hokema nousee niin valtavaksi, se kertoo paljon siitä, miten nykyajan lasten kulttuuri rakentuu.

Chicken Jockey jää mieleen ja kieleen

Vaikka Chicken Jockeyn suosio todennäköisesti hiipuu ajan myötä, se jättää jälkensä peli- ja populaarikulttuurin historiaan.

Lapset muistavat sen, kuten aiemmatkin hokemat ja hahmot. Ja mikä tärkeintä: se antaa lapsille yhteisen kielen, naurun ja leikin aiheen. Siitä tällaisissa ilmiöissä on kyse: yhteisöllisyydestä ja huumorista.

Seuraa Mutsimediaa myös Facebookissa ja Instagramissa!